Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

 
 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Rozmowy o akademii w Biurze Rzeczniczki Praw i Wartości Akademickich – wokół Strategii rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego do 2030 roku.

Rozmowy o akademii w Biurze Rzeczniczki Praw i Wartości Akademickich  – wokół Strategii rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego do 2030 roku.

W ostatni piątek, 30 kwietnia, tuż przed rozpoczęciem weekendu majowego odbyło się nasze pierwsze otwarte spotkanie prowadzone w ramach cyklu „Rozmowy o akademii w Biurze Rzeczniczki Praw i Wartości Akademickich”. Było ono częścią uniwersyteckich konsultacji nad roboczym dokumentem Strategii rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego do 2030 roku. Dziękujemy za tak liczny udział.

Kierunek spotkania wyznaczały zagadnienia i postulaty związane z:

  • zrównoważonym rozwojem i klimatem,
  • warunkami pracy, 
  • dyskryminacją, bezpieczeństwem i równym traktowaniem oraz 
  • dydaktyką.

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ I KLIMAT 

  • Kryzys klimatyczno-ekologiczny jest kluczowym wyzwaniem dla obecnego i nadchodzących pokoleń. W kontekście katastrofy klimatycznej szczególnego znaczenia nabierają takie wartości jak społeczna odpowiedzialność uniwersytetu, działanie, dialog czy współpraca. 
  • Osiąganie celów zrównoważonego rozwoju i klimat powinny zajmować naczelne miejsce w Strategii rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roboczym dokumencie znajdują się zapisy dotyczące ekologii, jednak proponowane działanie mogą nie być wystarczające i są na zbyt wysokim poziomie ogólności. W dodatku pojawia się pytanie, w jaki sposób te działania będą realizowane. 
  • Potrzeba kompleksowych i systemowych działań proklimatycznych w wymiarze edukacyjnym, adaptacyjnym i mitygacyjnym. 
  • Apel o zobowiązanie się uniwersytetu już na poziomie dokumentu Strategii rozwoju do zeroemisyjności. Zmniejszenie życia energii, zasobów i odpadów w perspektywie kolejnej dekady. 
  • Edukacja proklimatyczna dla społeczności akademickiej realizowana między innymi poprzez kursy interdyscyplinarne oraz kierunek studiów, które wspomniane są w roboczym dokumencie Strategii, brakuje jednak informacji o sposobie ich realizacji. Brakuje także informacji o szkoleniach z zakresu zrównoważonego rozwoju dla pracowników_czek, także administracyjnych. 
  • Odpowiedzialnością uniwersytetu wobec młodego pokolenia jest edukacja, podmiotowe traktowanie (na s. 7 dokumentu pojawia się zapis Zarządzanie Uniwersytetem prowadzone jest w dialogu z pracownikami i ich reprezentacjami postulat o uwzględnienie studentów_ek)
  • Poruszone kwestie, to nie są problemy, marzenie czy cele wybranych inicjatyw klimatycznych, to jest sprawa precyzyjnie powiązana z przesunięciem w systemie wartości w globalnym konsensusie dotyczącym uniwersytetów w skali świata. 
  • Strategia i cele to odpowiedź na pytanie, co jest naprawdę ważne. Nadchodząca dekada jest kluczowa w kontekście zmian klimatu, dlatego uniwersytet powinien wziąć odpowiedzialność i podejmować odważne i systemowe działania. 
  • Wskaźniki – mierzenie celów zrównoważonego rozwoju podążając za czołowymi uniwersytetami[1].

 

ZWIĄZKI ZAWODOWE 

Zwrócenia uwagi na przepracowanie, szczególnie w warunkach pandemii i pracy zdalnej. Zrównoważony uniwersytet to miejsce, w którym różne grupy tworzące społeczność są w stanie łączyć swoje ambicje i obowiązki z życiem prywatnym i zaangażowaniem społecznym. 

  • Przepracowanie – realny czas pracy na różnych stanowiskach, w wielu działach UJ jest znacznie większy od przewidzianego. Mierzymy się z rosnącymi obowiązkami dydaktycznymi, administracyjnymi, biurokratycznymi oraz coraz większą kontrolą i standaryzacją.
  • Problem z dostęp do lokali i sprzętów elektronicznych w niektórych jednostkach UJ. 
  • Popularyzacja nauki i kontakty z otoczeniem społecznym, nie tylko tym biznesowym, ale również organizacjami społecznymi.
  • Wartości, na których powinien się opierać uniwersytet, to również DEMOKRACJA i KOLEGIALNOŚĆPRZEJRZYSTYSOŚĆ finansów i podejmowania decyzji, RÓWNOŚĆ I RÓŻNORODNOŚĆ. Zrównoważenie, ale odpowiednio zdefiniowane, czego brakuje w roboczym dokumencie Strategii. 

INTERPRETACJA PROJEKTU

  • OBRAZ UNIWERSYTETU KORPORACYJNEGO

Pojęcia jak zasoby ludzkie, rynki, pracodawca, kampanie pijarowe a nie społeczność akademicka, czy wspólnota i miejsce pracy. W strategii proponuje się szereg działań dot. kontroli i motywacji pieniężnych. 

  • POWIELANIE PROBLEMÓW Z ID.UJ

PROPOZYCJE ZMIAN:

  • Większe wsparcie wartości i zasad oraz misji społecznej uniwersytetu, popularyzacji nauki czy osadzenia w społeczeństwie, a nie tylko otoczeniu gospodarczym. 
  • Wprowadzenie mechanizmów przejrzystości podejmowania decyzji, dysponowania środkami, wprowadzenie obowiązków sprawozdawczych (w obecnej kadencji zlikwidowano Komisję Majątkową).  
  • Oparcie się w większym stopniu na zaufaniu a nie mechanizmach kontroli. 
  • Europejska Karta Naukowca, wnioski z metodologii celów milenijnych w zakresie pracy. 
  • Poprawa warunków pracy i płacy – przegląd obecnego obciążania obowiązków.
  • Uzupełnienie braków lokalowych i strukturalnych.
  • Przywrócenie finansowania działań badawczych dla młodych naukowców (nie tylko w ramach ID.UJ) i podstawowych czynności naukowych, jak tłumaczenia i korekta tekstów, wyjazdów na konferencje 
  • Ograniczenie wymogów kontrolnych i administracyjnych. 

Czym ma być uniwersytet?

Jednostką badawczą, korporacją czy wspólnotą studentów i profesorów z wiodącymi wartościami samorządności i kolegialności. Kooperacja z biznesem, ale również utrzymanie modelu uczonych, a nie tylko pracowników i usług dydaktycznych. 

  • Postulat o dopisanie badań podstawowych 
  • Niepokojące sformułowanie w roboczym dokumencie Strategii o szczególnej poprawie produktywności naukowej dyscyplin społecznych i humanistycznych. Produkowanie ponad jakość? Prośba o doprecyzowanie.
  • Model elastycznego pensum – co on oznacza w praktyce?
  • Dywersyfikacja ścieżki kariery w przypadku pracowników nienaukowych, na czym miałaby polegać? 
  • Rozwój oferty socjalnej jest nie do zrealizowania, bo obecnie brakuje środków na podstawowe wsparcie. 
  • s. 7 – uniwersytet dba o seniorów i związki z uniwersytet. Potencjał profesorów przechodzących na emeryturę jest obecnie marnowany.  
  • s. 5. – opieka nad liderami społecznymi – sposób sformułowania wymagający doprecyzowania, ponieważ pojawia się obawa o włączeniu w to pojęcie aktywnie działających polityków. 

DYSKRYMINACJA, BEZPIECZEŃSTWO I RÓWNE TRAKTOWANIE

Brak jakiegokolwiek bezpośredniego odniesienia w roboczej wersji dokumentu Strategii do takich wartości jak: równość, sprawiedliwość i solidarność, które są  podstawą zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i równego traktowania. 

POSTULATY

  • W zapisach dot. dyskryminacji wymienienie otwartego katalogu przesłanek (np. jak w przepisach Kodeksu Pracy).
  • Zapis o wdrożeniu procedur antydyskryminacyjnych, które zapewnią realną ochronę przed dyskryminacją. Rozdzielenie na osoby pracujące i studiujące. 
  • Holistyczne i systemowe potraktowanie równości, solidarności i sprawiedliwości w szerokiej polityce równościowej. 
  • Specjalne zaadresowanie w dokumencie Strategii kwestii eliminacji molestowania seksualnego (osoby zatrudnione i osoby studiujące). 
  • Zestaw zadań związanych z pełną dostępnością uniwersytetu dla osób z niepełnosprawnościami. 
  • Przyjrzenie się obecnym mechanizmom i procedurom reagowania na różne formy przemocy, ponieważ w zgłoszeniach pojawiają opinie, że np. obecna procedura antymobbingowa nie zapewnia odpowiedniej ochrony osobom zgłaszającym.  
  • Elimanacja struktur patologicznej podległości – osoby zatrudnione nadużywają swojej władzy i przekraczają ramy stosunku pracy. 
  • W poprzedniej Strategii rozwoju UJ solidarność była jedną z wartości, obecnie nie ma. Zniknęło również literalne odniesienie do równości płci. 
  • Przeciwdziałanie zostało zastąpienie słowem przeciwstawianie – odmienne pole semantyczne. 
  • Deklaracja przeciwstawiania w roboczej wersji dokumentu Strategii nie odnosi się do osób studiujących i doktorantów_ek. 
  • Od 2022 roku polityka równości płci będzie wymogiem dla organizacji publicznych ubiegających się finansowanie w ramach programu Horyzont Europa, dlatego Uniwersytet powinien stworzyć odpowiednie plany i poinformować o tym już w dokumencie Strategii rozwoju. 
  • Cel szczegółowy: satysfakcja zawodowa i równowaga życiowa – brak informacji o działaniach służących łagodzeniu napięć pomiędzy obowiązkami zawodowymi a rodzinnymi. 
  • Brak wrażliwości językowej ze względu na płeć w roboczym dokumencie Strategii rozwoju. Odwołanie do stanowiska Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN[2] - (…) w polszczyźnie potrzebna jest większa, możliwie pełna symetria nazw osobowych męskich i żeńskich w zasobie słownictwa Stosowanie feminatywów w wypowiedziach, na przykład przemienne powtarzanie rzeczowników żeńskich i męskich (Polki i Polacy) jest znakiem tego, że mówiący czują potrzebę zwiększenia widoczności kobiet w języku i tekstach

Uwaga, że przedstawiony roboczy dokument Strategii rozwoju UJ na kolejną dekadę, to pierwsza strategia, która na wejściu odnosi się do realnego stanu prawnego dot. dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. 

  • Propozycja o dopisanie w dokumencie Strategii rozwoju dodatkowej wartości: DOSTĘPNOŚĆ oraz przedstawienie propozycji jej opisania (dokument przekazany w ramach konsultacji). Dopisanie tej wartości będzie rezonować na codzienną praktykę działania uniwersytetu.
  • Opracowywana i wdrożona polityka dostępności w pierwszej kolejności powinna zapobiegać wszelkim rodzajom wykluczenia i dyskryminacji. Propozycja dopisania konkretnego zdania na ten temat w Strategii (dokument przekazany w ramach konsultacji).

DYDAKTYKA

W wielu miejscach strategia odpowiednio adresuje konkretne wyzwania, jednak brakuje zrównoważenia doskonałości naukowej i doskonałości dydaktycznej. 

  • Należałoby podkreślić znaczenie dydaktyki, która jest równie wartościowa jak badania (przekazanie dokumentu w ramach konsultacji). 
  • Propozycja wpisania do doskonałości dydaktycznej: zmiany modelu dydaktycznego w oparciu o wyniki badań naukowych, edukacja skoncentrowana na studencie, na osobie (tutoring), model krytyczno-emancypacyjny. 
  • Zmiana nie może obejść się bez kadry – wprowadzenie zapisu o systemowym wsparciu nauczycieli akademickich w zakresie rozwoju kompetencji (m.in. dydaktycznych, transwersalnych). Powołanie przestrzeni na kształt Centrum Doskonałości Dydaktycznej (działania przygotowujące do pracy nauczyciela, bieżące wsparcie, rozwiązywanie problemów, ale również inkubator innowacji dydaktycznych, coaching, tutoring, superwizja). 
  • Potrzeba wypracowania ekosystemu edukacyjnego związanego z przestrzenią kształcenia do pracy poza zajęciowej. 

W doskonaleniu dydaktyki Uniwersytet Jagielloński powinien korzystać ze swojego potencjału uczelni badawczej. 

  • Roboczy dokument Strategii jest zbyt mało zakorzeniony w faktycznych możliwościach Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nie wyróżnia się na tle uczelni badawczych. 
  • Zmiana generacyjna wśród osób studiujących, co należałoby uwzględnić myśląc o dydaktyce w perspektywie kolejnej dekady. Studenci powinni być aktywnymi partnerami w badaniach naukowych prowadzonych na UJ. 
  • Kształcenie liderów przyszłości i przyszłych liderów zmieniających nasze społeczeństwa, a nie tylko producentów publikacji i konsumentów. 
  • Uniwersytet powinien kształcić nie tylko studentów, ale wszystkich. 

Notatkę sporządził Radek Nawojski

Dużą uwagę w trakcie dyskusji poświęcono kwestii języka. Polecamy Państwa uwadze ciekawy tekst na ten temat: Przeczytaj tekst NOWOMOWA PSEUDOMETANAUKOWA? O JĘZYKU POLSKIEJ POLITYKI NAUKOWEJ.

 

[1]THE Impact Rankings 2020 by SDG: climate action (SDG 13) methodology: https://www.timeshighereducation.com/impact-rankings-2020-sdg-climate-action-sdg-13-methodology

[2]Stanowisko Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów (25 XI 2019 r.)   https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1861:stanowisko-rjp-w-sprawie-zenskich-form-nazw-zawodow-i-tytulow&catid=98&Itemid=58