Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje na temat wolności akademickiej

Free to Think 2020

Okładka raportu Free to think. Tłum ludzi w maseczkach z podniesionymi rękoma.Raport Free to Think 2020 analizuje 341 ataków na społeczność szkolnictwa wyższego w 58 krajach w okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r.

Raport opiera się na danych z Projektu Monitorowania Wolności Akademickiej SAR, które pozwalają zidentyfikować tendencje związane z atakami na członków_inie społeczności uniwersyteckich, w tym brutalne ataki na kampusy w Afganistanie, Indiach i Jemenie; niesłuszne uwięzienia i oskarżenia uczonych; ograniczenia w podróżach akademickich, wdrażane w najbardziej widoczny sposób przez władze Izraela, Turcji i Stanów Zjednoczonych; (...) oraz legislacyjne i administracyjne zagrożenia dla autonomii uniwersytetów, w tym w Brazylii, Ghanie, Polsce, Rumunii, Rosji i Turcji.

Raport zawiera szczegółową analizę nacisków na krajowe i regionalne społeczności uniwersyteckie.

Zobacz pełny raport Free to think 2020 

Promoting Higher Education Values: A Guide for Discussion

Okładka raportu promoting higher education values. Na zdjęciu sala wykładowa, na pierwszym planie uśmiechnięta kobieta opierająca się o biurko.Publikacja Promoting Higher Education Values: A Guide for Discussion ma na celu stworzenie ram i ułatwienie dyskusji na temat wartości akademickich i ich realizowania w praktyce. Podstawowym założeniem jest, że zdrowe społeczności akademickie mają ogromne znaczenie. Jednak, by zdrowymi muszą być zakorzenione w podstawowych wartościach – sprawiedliwym dostępie, odpowiedzialności, wolności akademickiej, autonomii instytucjonalnej i odpowiedzialności społecznej.

Zobacz pełny raport Promoting Higher Education Values: A Guide for Discussion

Promoting Higher Education: A Guide for Discussion Workshop Supplement 

Okładka raportu promoting higher education values. Na zdjęciu sala wykładowa, na pierwszym planie uśmiechnięta kobieta opierająca się o biurko.Promoting Higher Education: A Guide for Discussion Workshop Supplement jest uzupełnieniem publikacji Promoting Higher Education Values: A Guide for Discussion, oraz darmowego kursu online Dangerous Questions: Why Academic Freedom Matters. 

Przewodnik ma na celu stworzenie ram i ułatwienie dyskusji na temat wartości akademickich i ich realizowania w praktyce. Skoro koncepcje i konteksty związane z dyskusją o podstawowych wartościach akademickich mogą być zróżnicowane i złożone, to warsztaty i inne dyskusje grupowe mogą być doskonałym sposobem na zidentyfikowanie pytań lub nieporozumień oraz sprzyja ich głębszemu zrozumieniu. Jest to szczególnie istotne, gdy dyskusje toczą się wokół konkretnych przykładów rzeczywistych sytuacji.

Zobacz całą publikację Promoting Higher Education: A Guide for Discussion Workshop Supplement

Scholar Guide

Okładka raportu Scholar guide. Na zdjęciu uśmiechnięty młody mężczyzna.Scholar Guide koncentruje się na tym, jak uczeni mogą w pełni wykorzystać możliwości akademickie w sieci Scholars At Risk i szerszej społeczności akademickiej.

W publikacji znajdują się porady i wskazówki dotyczące sposobów wsparcia w przejściu do nowej uniwersyteckiej społeczności oraz w określeniu ich krótko- i długoterminowych planów na przyszłość. Choć publikacja kierowana jest przede wszystkim do naukowców_czyń SAR, to może być pomocna dla innych osób, w tym dla goszczących i współpracujących z naukowcami_czyniami.

Zobacz całą publikację Scholar Guide 

How to Host 

Okładka raportu How to host. Na zdjęciu kobieta w okularach w średnim wieku.Publikacja How to Host kierowana jest przede wszystkim do przedstawicieli_ek instytucji członkowskich SAR, administracji, naukowców_czyń i innych osób w instytucjach uniwersyteckich, którzy planują lub goszczą naukowców_czynie na swoich uniwersytetach.

Publikacja w jednym gromadzi dobre praktyki instytucji szkolnictwa wyższego, które przyjęły od czasu założenia SAR w 2000 roku zagrożonych naukowców_czynie jako gości. Praktyki te oparte są na ich doświadczeniach - zarówno tych satysfakcjonujących, jak i trudnych - a także na perspektywie i doświadczeniu pracowników SAR. Dodatkowo znajdują się w niej wzory zaproszeń, szablony komunikatów prasowych i inne dokumenty, które instytucje goszczące uznały za pomocne.

Zobacz całą publikację How to host