W ciągu trzech miesięcy na 57 spotkań sygnalnych lub wyjaśniających z Rzeczniczką, 18 dotyczyło spraw pracowniczych (relacji w pracy, organizacji pracy itp.). Część z nich udawało się wyjaśniać na bieżąco (np. poprzez podejmowanie działań na rzecz włączenia do programu szczepień pracowników_c uniwersytetu nie będących nauczycielami), część z nich dalej jest wyzwaniem.
Spotkanie z działającymi na uniwersytecie związkami zawodowymi miało służyć nawiązaniu współpracy, by wspólnie poszukiwać rozwiązań kilku zasadniczych kwestii.
- Interwencyjne wsparcie psychologiczne w pandemii dla osób pracujących na naszej uczelni.
Z zadowoleniem przyjęliśmy przekazane na spotkaniach z władzami informacje o poszerzeniu dostępnego dla osób pracujących na uniwersytecie ubezpieczenia o ofertę psychologiczną. Jednak zarówno osoby pracujące, jak niektórzy dyrektorzy bezradni wobec skali problemów studenckich, jak i pracowniczych zgłaszają pilną potrzebę uruchomienia – wzorem innych polskich uniwersytetów – wsparcia interwencyjnego. Dużym uznaniem cieszy się analogiczna forma pomocy dla studentów_ek w SOW-ie).
Nasze instytuty psychologiczne opracowały propozycję rozwiązań.
- Sytuacja rodziców i opiekunów/ek osób małych dzieci i osób zależnych
Badania prowadzone na Uniwersytetecie Jagiellońskim przez grupę badaczek z Instytutu Socjologii pokazują ogromne przeciążenie pracą w pandemii osób mających pod opieką małe dzieci i inne osoby zależne. Ponad połowa osób pracuje między godz. 22.00-5.00, 70 procent stara się nadrobić zaległości w niedziele. Znacznie częściej dotyczy to kobiet pracujących na naszym uniwersytecie. Sytuacja permanentnego przeciążenia przekłada się to bezpośrednio na ich produktywność: liczbę napisanych artykułów, przeprowadzonych badań, złożonych wniosków grantowych.
Rzeczniczka przedstawiła ogólnopolskie postulaty skierowane do Ministra Edukacji i Nauki o uwzględnienie trudniejszej sytuacji pracowniczek oraz innych osób pracujących naukowo i sprawujących podstawową opiekę nad dziećmi:
- w czasie rozliczania ich pracy przez jednostki naukowe (przez np. uwzględnienie tej sytuacji w regulaminach oceny pracowniczej);
- w czasie rozliczania realizacji grantów (przez wydłużenie przyznanego na to czasu) i w procesie aplikowania o nowe granty (przez wydłużenie okresu, za który wylicza się̨ dorobek naukowy).
Postanowiliśmy w najbliższych tygodniach zebrać dane na temat sytuacji naszych kolegów i koleżanek w poszczególnych jednostkach. Na przełomie kwietnia i maja zorganizowane zostanie spotkanie online poświęcone tym problemom.
- Strategia rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego
Przygotowywana strategia wyznaczy kierunki rozwoju na kolejne lata, dlatego kluczową sprawą wydaje się udział społeczności w jej tworzeniu poprzez transparentny sposób zgłaszania wniosków do strategii na etapie jej tworzenia (włączenie związków zawodowych i organizacji do komisji roboczych), jak i uruchomienie kanałów informacji na temat strategii.
- Uniwersytet jako wspólnota
W tej części spotkania rozmawialiśmy podjęciu wspólnych działań oddolnych na rzecz wsparcia członków i członkiń naszej społeczności w pandemii.