Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Spotkanie ze związkami zawodowymi

Spotkanie ze związkami zawodowymi

W ciągu trzech miesięcy na 57 spotkań sygnalnych lub wyjaśniających z Rzeczniczką, 18 dotyczyło spraw pracowniczych (relacji w pracy, organizacji pracy itp.). Część z nich udawało się wyjaśniać na bieżąco (np. poprzez podejmowanie działań na rzecz włączenia do programu szczepień pracowników_c uniwersytetu nie będących nauczycielami), część z nich dalej jest wyzwaniem.

Spotkanie z działającymi na uniwersytecie związkami zawodowymi miało służyć nawiązaniu współpracy, by wspólnie poszukiwać rozwiązań kilku zasadniczych kwestii.  

  • Interwencyjne wsparcie psychologiczne w pandemii dla osób pracujących na naszej uczelni.

Z zadowoleniem przyjęliśmy przekazane na spotkaniach z władzami informacje o poszerzeniu dostępnego dla osób pracujących na uniwersytecie ubezpieczenia o ofertę psychologiczną.  Jednak zarówno osoby pracujące, jak niektórzy dyrektorzy bezradni wobec skali problemów studenckich, jak i pracowniczych zgłaszają pilną potrzebę uruchomienia – wzorem innych polskich uniwersytetów – wsparcia interwencyjnego. Dużym uznaniem cieszy się analogiczna forma pomocy dla studentów_ek w SOW-ie).

Nasze instytuty psychologiczne opracowały propozycję rozwiązań.

  • Sytuacja rodziców i opiekunów/ek osób małych dzieci i osób zależnych

Badania prowadzone na Uniwersytetecie Jagiellońskim przez grupę badaczek z Instytutu Socjologii pokazują ogromne przeciążenie pracą w pandemii osób mających pod opieką małe dzieci i inne osoby zależne. Ponad połowa osób pracuje między godz. 22.00-5.00, 70 procent stara się nadrobić zaległości w niedziele. Znacznie częściej dotyczy to kobiet pracujących na naszym uniwersytecie. Sytuacja permanentnego przeciążenia przekłada się to bezpośrednio na ich produktywność: liczbę napisanych artykułów, przeprowadzonych badań, złożonych wniosków grantowych.

Rzeczniczka przedstawiła ogólnopolskie postulaty skierowane do Ministra Edukacji i Nauki o uwzględnienie trudniejszej sytuacji pracowniczek oraz innych osób pracujących naukowo i sprawujących podstawową opiekę nad dziećmi: 

  • w czasie rozliczania ich pracy przez jednostki naukowe (przez np. uwzględnienie tej sytuacji w regulaminach oceny pracowniczej); 
  • w czasie rozliczania realizacji grantów (przez wydłużenie przyznanego na to czasu) i w procesie aplikowania o nowe granty (przez wydłużenie okresu, za który wylicza się̨ dorobek naukowy).

Postanowiliśmy w najbliższych tygodniach zebrać dane na temat sytuacji naszych kolegów i koleżanek w poszczególnych jednostkach. Na przełomie kwietnia i maja zorganizowane zostanie spotkanie online poświęcone tym problemom.

  • Strategia rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego 

Przygotowywana strategia wyznaczy kierunki rozwoju na kolejne lata, dlatego kluczową sprawą wydaje się udział społeczności w jej tworzeniu poprzez transparentny sposób zgłaszania wniosków do strategii na etapie jej tworzenia (włączenie związków zawodowych i organizacji do komisji roboczych), jak i uruchomienie kanałów informacji na temat strategii.

  • Uniwersytet jako wspólnota 

W tej części spotkania rozmawialiśmy podjęciu wspólnych działań oddolnych na rzecz wsparcia członków i członkiń naszej społeczności w pandemii.