Uczestnictwo we wspólnocie Uniwersytetu traktowanej jako dobro wspólne, na rzecz którego silnie i trwale chce się działać, budowanie dobrych relacji z innymi członkami wspólnoty, okazywanie im wsparcia w samorealizacji i gotowość do pomocy, uszanowanie wszelkich różnic i odmienności, jakie zachodzą między ludźmi – jedność w wielości, szacunek dla każdej osoby ludzkiej, dla wartości i kultury innych
Dążenie do zapewnienia takich warunków środowiska fizycznego, przestrzeni cyfrowej oraz organizacji procesów i metod działania, aby niepełnosprawność i inne szczególne potrzeby nie stanowiły powodu wykluczenia kogokolwiek z nauki, pracy i innych dziedzin życia.
Łączenie wysiłków, wiedzy i doświadczenia na rzecz realizacji wspólnych celów oraz zaangażowanie i solidność w działaniach zespołowych.
Upowszechnianie w sferze społecznej i politycznej debaty opartej na wartościach demokratycznego państwa prawa, współpracy na rzecz dobra wspólnego i racjonalnych argumentach; współpraca i wymiana doświadczeń z otoczeniem społecznym i gospodarczym; rozpoznawanie i uwzględnianie w podejmowaniu decyzji dobrze uzasadnionych stanowisk opartych na wiedzy, doświadczeniu i pomysłowości członków wspólnoty Uniwersytetu.
Rozwijanie wielorakiej, odpowiedzialnej i racjonalnej aktywności członków wspólnoty akademickiej w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej, kształtowanie i promowanie postaw obywatelskich oraz aktywności nakierowanych na wsparcie innych, poprawę jakości życia i zdrowia, ochronę zasobów naturalnych i klimatu.
Tworzenie środowiska obywateli odpowiedzialnych, nowoczesnych, wrażliwych, samodzielnych, tolerancyjnych, otwartych na nieznane, szanujących tradycję i jej wkład w rozwój wspólnoty narodowej i ponadnarodowej; przeciwstawianie się wszelkim formom dyskryminacji.
Zachowanie we wszystkich przejawach życia postawy opartej na dowodach naukowych i racjonalnych argumentach, szacunku dla innych i najwyższych standardach etycznych, a jednocześnie aktywne przeciwdziałanie wykorzystywaniu siły i przemocy jako narzędzi rozstrzygania sporów i dyskusji.
Strategia Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego na lata 2021-2030 jest najważniejszym dokumentem polityki rozwoju Uczelni. Dokument określa cele i kierunki rozwoju Uniwersytetu w jego otoczeniu bliższym i dalszym do roku 2030.
Strategia Rozwojuzawiera zdefiniowane wartości uniwersalne, akademickie i społeczne.
Do Rzeczniczki Praw i Wartości Akademickich możesz zgłosić się z każdą sprawą dotyczącą funkcjonowania na Uniwersytecie. Może to dotyczyć m.in. poczucia niesprawiedliwego bądź niewłaściwego potraktowania lub sytuacji konfliktowych wpływających na Twoje studia albo pracę w naszej uczelni.
Kontakt i rozmowa z Rzeczniczką nie jest rozpoczęciem żadnej formalnej procedury ani zgłoszeniem sprawy do innych instytucji uniwersyteckich. Zobacz zakładkę Kontakt, aby dowiedzieć się jak skontaktować się z Rzeczniczką.
wzmacnianie roli Uniwersytetu jako przestrzeni badawczej i dydaktycznej, która pozostaje niezależna od presji ideologicznej, politycznej i ekonomicznej.
wzmacnianie samodzielności badawczej, odwagi w podejmowaniu trudnych wyzwań naukowych, otwartości na różnorodność rozwiązań teoretycznych, praktyk badawczych i kierunków rozwoju badań i kształcenia; brak cenzury i nacisków na eliminowanie lub wprowadzanie do badań i kształcenia treści niemających uzasadnienia naukowego, lecz wynikających z ideologii lub interesów ekonomicznych bądź politycznych.
rzetelność w sferze prowadzonych badań i kształcenia, przeciwstawianie się praktykom nagannym i sprzecznym z Akademickim Kodeksem Wartości UJ oraz wartościami uniwersalnymi; transparentność i etyczność praktyk badawczych oraz reguł i zasad rządzących kształceniem, ciągłe podnoszenie kompetencji związanych z aktywnością akademicką.
dbałość o wysoką jakość praktyk badawczych oraz dydaktycznych; stałe doskonalenie warsztatu naukowego oraz dążenie do jak najlepszych wyników pracy jako wyraz odpowiedzialności za realizację misji uczelni; troska o konsekwencje podejmowanych decyzji i działań dla sytuacji innych ludzi, Uniwersytetu i szerszego otoczenia.