Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

 
 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Free to Think 2023

Free to Think 2023

Niepokojące tendencje ataków na wolność akademicką i autonomię instytucjonalną występujące globalnie – takie wnioski płyną z tegorocznego raportu "Free to Think 2023". Zaobserwowano je w różnych kontekstach, zamkniętych społeczeństw autorytarnych oraz konfliktów zbrojnych i kryzysów politycznych. Jednak także w społeczeństwach powszechnie uznawanych za stabilne demokracje zaobserwowano nasilające się ataki na wolność akademicką badaczy i osób studiujących oraz na autonomię instytucjonalną. Gdy dochodzi do ograniczenia możliwości prowadzenia swobodnej dyskusji, dzielenia się pomysłami czy degradacji jakości edukacji i badań negatywne konsekwencje dotykają całego społeczeństwa. 

W raporcie Free to Think 2023 udokumentowano 409 ataków na uczonych i uczone, osoby studiujące i instytucje szkolnictwa w 66 krajach, które wystąpiły od 1 lipca 2022 do 30 czerwca 2023. Obejmują one przemoc, represje, ograniczenia wolności akademickiej, zamachy czy nawet zabójstwa. Szczególnie podkreślono zdarzenia, które wystąpiły w tym czasie w Afganistanie, Bangladeszu, Chinach, Kolumbii, Hongkongu, Indiach, Iranie, Meksyku, Mjanmie, Nikaragui, Rosji, Sudanie, Sri Lance, Turcji, w Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych.

  • Opisane przypadki dotyczą między innymi skrajnej reakcji z użyciem przemocy przez władze irańskie na protesty po śmierci 22-letniej Mahsy Amini. Kobieta została zaaresztowana przez tzw. policję obyczajową pod zarzutem noszenia hidżabu rzekomo niezgodnie z narzuconymi przez władzę standardami. Mahsa zmarła w areszcie. Setki protestujących osób studiujących zostało aresztowanych, zawieszonych lub wydalonych z uniwersytetów. Podobnie wielu naukowców i naukowczyń mierzyło się ze zwolnieniami, inni zrezygnowali sami w geście protestu. Ich stanowiska zostały następnie obsadzone przez zwolenników władzy. 
  • W Chinach władza wykorzystała różne techniki nadzoru, w tych informatorów wewnątrz instytucji, do tłumienia sprzeciwu.
  • W Afganistanie, w którym władzę sprawują talibowie, ustanowiono całkowity zakaz dla kobiet możliwości uzyskania wyższego wykształcenia.
  • Od rozpoczętego w 2021 roku zamachu stanu w Mjanmie doszło do całkowitego zdewastowania instytucji uniwersyteckich. Ich członkinie i członkowie angażujący się w ruchy politycznej opozycji stanęli w obliczu aresztowań oraz niezwykle surowych wyroków, w tym nawet śmierci. 
  • Białoruskie władze zatrzymały kilkudziesięciu pracowników Narodowej Akademii Nauk Białorusi pod zarzutem uczestnictwa w czacie grupy funkcjonującej na Telegramie – "naukowcy przeciwko przemocy", który przez białoruskie władze został określony jako "ekstremistyczny".

W raporcie zwrócono uwagę, że nieliberalni aktorzy lub nieliberalne praktyki, czyli stosowanie liberalnego języka wolności i praw do forsowania ograniczeń coraz częściej wywierają naciski na wolność akademicką i autonomię instytucjonalną w społeczeństwach uznawanych za demokratyczne. Przykłady odnajdziemy w raporcie z perspektywy opisanych zdarzeń, które wystąpiły w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Australii, Szwecji i na Węgrzech. Obejmuje to na przykład próby stanowego ograniczenia w USA nauczania i prowadzenia badań odnoszących się do kwestii rasy, różnorodności czy gender.

W Raporcie pojawia się także wątek omawiający praktyki zagrażające wolności akademickiej w Polsce. Chodzi o grożenie przez ministra edukacji wstrzymaniem finansowania publicznego dla Centrum Badań nad Zagładą Żydów. Nastąpiło to po tym, jak Barbara Engelking, założycielka i dyrektor Centrum, opisała reakcję na Holokaust w sposób niezgodny z narracją preferowaną przez ówczesny rząd. 

To jedynie kilka wybranych z raportu wątków. Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie Scholars At Risk. 

Polecamy również
16 dni akcji przeciw przemocy ze względu na płeć

16 dni akcji przeciw przemocy ze względu na płeć

Kazimiera Bujwidowa osobista historia determinacji i uporu w walce o prawo kobiet do edukacji wyższej

Miesiąc Krakowianek – wspólna sesja naukowa

Kazimiera Bujwidowa osobista historia determinacji i uporu w walce o prawo kobiet do edukacji wyższej

Czy wolność akademicka ma jeszcze znaczenie?

Kazimiera Bujwidowa osobista historia determinacji i uporu w walce o prawo kobiet do edukacji wyższej

Strajk w DS Kamionka